Een relatiegeschenk is geen uitdeelmateriaal

Relatiegeschenken worden om meerdere redenen ingezet. Als bedrijf kan het meer naamsbekendheid genereren en je geeft je trouwe klanten een blijk van waardering. Het is hierbij wel belangrijk dat het gaat om een geschenk en niet om ‘uitdeelmateriaal’, zoals pennen, ballonnen en petjes. Vraag jezelf bij het kiezen van een relatiegeschenk af of het nuttig en bruikbaar is en vooral ook of je het zelf zou willen krijgen.

Praatje bij de koffiemachine
Wanneer je kiest voor een nuttig en duurzaam relatiegeschenk zal er daadwerkelijk gebruik van gemaakt worden en is je doel bereikt. Zorg ervoor dat een klant het relatiegeschenk echt ziet als bedankje, als extraatje, zodat hij er gebruik van gaat maken. Het mooiste is als je met het relatiegeschenk positief onder de aandacht komt en erover wordt gesproken bij de koffieautomaat. Je kunt hier overigens letterlijk op in spelen door te kiezen voor iets wat in de kantine wordt gebruikt, zoals een mok, glas of onderzetter. Deze geschenken worden meegenomen naar werkplekken en vergaderruimtes en komen zo meerdere keren per dag op verschillende plekken bewust en onbewust onder de aandacht.

Praktisch of origineel
Een origineel relatiegeschenk is natuurlijk het allerfijnste, omdat dit geschenk vaak langer blijft hangen bij de ontvanger. Maar ook zijn praktisch en gebruikersvriendelijk erg belangrijke criteria. Kijk wat er past bij je eigen bedrijf en ook bij het bedrijf dat het geschenk krijgt. Kies je voor een standaard relatiegeschenk voor alle klanten of ga je voor een persoonlijk geschenk? Erg populair zijn relatiegeschenken die bedrukt worden met een eigen tekst. Je kunt hierbij zoals gezegd denken aan een mok, maar ook aan een paraplu, waterfles of usb-stick. Heel origineel is het niet, heel praktisch en duurzaam wel. Minder vaak gegeven, maar zeker niet minder leuk is een relatiegeschenk dat gebruikt kan worden in de vrije tijd, zoals een spelletje of puzzel. Dit kun je ook naar wens laten bedrukken.

Aftrekbaar
Een prettige bijkomstigheid is dat een relatiegeschenk onder bepaalde voorwaarden veelal aftrekbaar is bij de belastingdienst.