Wat zijn Google Advertenties? Wat is Google Adwords?

Google Ads (voorheen Google Adwords) is veruit het populairste SEA-systeem ter wereld en wordt door Google voortdurend uitgebreid en geoptimaliseerd met nieuwe applicaties. Facturering kan zowel via Pay per Click (PPC) in het Google Display Network (GDN) als via CPM (per duizend impressies).

Het succesverhaal van Google Adwords
Google Adwords is een verhaal vol veranderingen en technische verbeteringen, omdat er tot nu toe veel dingen zijn gedaan in 2010, wat op de lange termijn een revolutie zou moeten betekenen voor de online reclame. Eind 1999 testte Google de verkoop van reclame op basis van CPM (Cost Per Mile), op dat moment het meest verspreide model op het gebied van zoekmachine adverteren, en adverteerders betaalden een maandelijks bedrag voor Google om een campagne voor hen te creëren en te onderhouden. In tegenstelling tot zijn concurrenten vertrouwde Google echter niet op kleurrijke reclamebanners, maar op discrete tekstadvertenties die op zoektermen worden aangeleverd. Een korte tijd later veranderde Google dit concept echter en werd AdWords een portaal waar klanten zelf hun campagne-instellingen en zoektermen konden definiëren.

Pay per click
De nieuwe Adwords-versie, geïntroduceerd in februari 2002, gaf adverteerders de mogelijkheid om een prijs aan te bieden voor hun clicks (Pay-Per-Click), dus hoeveel bedrijven willen uitgeven aan een klik. Omdat Google zich bewust was van de risico’s van dit proces, introduceerde Google de kwaliteitsfactor. Deze kwaliteitsfactor moet voorkomen dat bedrijven zichzelf naar voren schuiven met advertenties die niet relevant zijn voor de zoekopdrachten.

Click through rate
Deze kwaliteitsfactor combineert de click through rate (CTR), de relevantie van de advertentietekst, de relevantie van het trefwoord (de vorige prestatie van het trefwoord op Google) en de relevantie van de doelpagina. Zo maakt Google Adwords een vorm van adverteren op het internet mogelijk door middel van keyword advertising en kan het advertenties plaatsen op Google-zoekpagina’s, evenals een enorme selectie van websites die behoren tot het Google Display Network.

Het GAP (Google Advertising Professional) programma werd in 2005 geïntroduceerd om gecertificeerde “Google Adwords specialist” te certificeren. Dit programma wordt in het najaar van 2010 vervangen door het Google Adwords Certified Partner Program. Daarnaast ontwikkelt Google voortdurend nieuwe tools zoals de Adwords Editor, de Adwords Keyword Tool, Google Analytics en nog veel meer.

Google Adwords nu Google Ads & Search Ads 360
In Juni 2018, hernoemde Google AdWords aan Google Advertenties in een belangrijke rebranding campagne en lanceerde het Google marketing platform, dat de dienstenvertoning & Video 360 en Double Click, Analytics 360, Surveys 360, Search Ads 360, Data Study, Tag Manager 360 en Optimize 360 onder één dak combineert.

Structuur van een Google Ads-account
De structuur van een Google Ads account is hiërarchisch gerangschikt volgens campagnes, advertentiegroepen en trefwoorden. Je kent trefwoorden toe aan de advertentiegroepen waarvoor je een CPC wilt definiëren. Deze CPC, in combinatie met de kwaliteitsfactor, bepaalt de rangschikking van de advertenties.

AdWords optimalisatie vindt plaats door middel van keyword onderzoek, optimalisatie van de advertentietekst, aanpassing van de campagne-instellingen, optimale accountstructuur en wijziging van de CPC op keyword niveau.

Trefwoorden voor reclame
Het gebruik van trefwoorden om reclame te richten was een briljant idee dat Google tot een van de meest succesvolle bedrijven ter wereld maakte. Meer dan 80% van de totale inkomsten van Google wordt vandaag de dag gegenereerd door het advertentie advertentiesysteem.

Dit eenvoudige principe voorzag in verschillende behoeften van vele adverteerders tegelijk. Enerzijds konden campagnes na de start verder worden geoptimaliseerd en was men niet langer afhankelijk van interdisciplinaire bureaus zoals mediabureaus en marketeers. Met behulp van Google AdWords kan iedereen zijn eigen advertenties plaatsen. Een uniek model tot nu toe.

Daarnaast combineert de plaatsing van tekstadvertenties in zoekmachines reclame met pull marketing. Zoekmachine-gebruikers kunnen duidelijk worden geïdentificeerd als potentiële klanten door het invoeren van een trefwoord of zoekterm, waardoor Google AdWords een onvergelijkbare tool is voor de zoekmachine industrie.

Op zoek naar een specialist op Adwords gebied? Kijk op Echomarketing.nl