3 trends in duurzame bezorging
|Er wordt steeds meer online besteld. Je kan niet alleen je kleding online bestellen, maar ook je avondeten of je weekboodschappen. De bezorgtijd is meestal één werkdag. Niet gek dus dat de straten gevuld lijken met bezorg fietsen en bestelauto’s. Dit klinkt allemaal alsof het niet duurzaam is, maar dat kan het wel zijn. Er zijn meerdere trends die vandaag de dag groene bezorging stimuleren.
Lokale bezorging
Wanneer lokale netwerken worden gebruikt bij de bezorging van een pakketje, hoeft een pakketje geen grote afstanden meer af te leggen. Hiermee gaat de uitstoot van het voertuig naar beneden en is snelle levering ook beter mogelijk. Lokale bezorging is een heuse trend. Kijk maar naar alle koeriers die zich op de fiets door de steden bewegen. Connectbike is een voorbeeld van een bedrijf dat fietsen en e-bikes least aan fietskoerier bedrijven. Dit bespaart veel CO2, maar soms is het aantal pakketten te groot voor fietskoeriers. Elektrische busjes worden daarom ook vaak ingezet in lokale bezorging.
Nieuwe wegen
Door moderne technologie is het mogelijk de meest efficiënte route te berekenen van A naar B. Op deze manier maken koeriers minder kilometers en besparen ze geld en energie. Er zijn programma’s ontwikkeld die routes kunnen maken waarbij rekening gehouden wordt met CO2-uitstoot van specifieke voertuigen. Hierdoor neemt de efficiëntie en duurzaamheid toe van een bepaalde rit.
Milieuvriendelijke opties
Bij verschillende online winkels kan je kiezen voor een duurzame bezorgoptie. Soms kun je zelfs bij je bestelling direct de informatie over de CO2-uitstoot van je bestelling lezen. Op deze manier worden mensen zich bewust van het effect dat bezorging heeft op het milieu, ook al dachten ze hier eerst misschien niet over na. Sommige webwinkels bieden zelfs gratis verzending aan wanneer klanten kiezen voor de duurzame leveringsoptie, terwijl de standaard snelle levering wel geld kost.
Is traditioneel winkelen duurzamer?
Gek genoeg lijkt online winkelen duurzamer te zijn dat traditioneel winkelen. Uit onderzoek blijkt dat consumenten vaak met de auto naar de winkel gaan en fysieke gebouwen van winkels veel uitstoten door licht en verwarming. Vooral door de nieuwste duurzame trends op het gebied van bezorging is online winkelen duurzamer dan fysiek naar de winkel toe gaan.