5 tips voor een geslaagd beursevenement

Zelf ter promotie op een beurs gaan staan is best wel spannend. Je staat de hele dag in de belangstelling en moet er voor zorgen dat de mensen die jou zien wel een goed beeld van jouw bedrijf krijgen.

5 tips voor een geslaagd beursevenement

1. Plaats banners rondom je stand

Je bent niet de enige op de beurs en jouw stand moet er natuurlijk wel uitspringen. Door banners, zoals roll-up banners, rondom je stand te plaatsen, valt je stand op. Let er wel op dat het geheel er nog wel een beetje esthetisch uitziet en niet té druk. Beursbanner.nl kan je hierbij helpen.

2. Zet representatieve mensen mee

Als je ruimer naar de marketing-mix kijkt, hoort daar ook zeker de P van people bij. De mensen die je meeneemt, horen bij het totaalplaatje van je stand en dus de representatie van jouw bedrijf tijdens de beurs. Neem de mensen mee die er doorgaans verzorgd uitzien. Zorg dat jouw mensen nette, schone en niet-beschadigde kleding aan hebben en fris ruiken. Breng pepermuntjes, deodorant, spiegels, borstels om haren te verwijderen en eventueel extra panty’s mee. En misschien nog wel het belangrijkste: denk om je resting-bitch face en lach!

4. Bereid een pitch voor

Als je veel verkopen wilt maken op de beurs, moet je wel een interessant verhaal hebben. Verzin een urgente, exclusieve beursaanbieding en benoem dit ook zo. Het klinkt cliché, maar volgens de marketing- en psychologieguru Cialdini werkt het.

3. Deel iets uit

Met deze tip sla je twee vliegen in één klap. Mensen dragen iets bij zich met de naam van je bedrijf erop en worden daardoor nog vaker aan je merk herinnerd als ze het item weer zien. Tevens krijgen mensen de neiging om iets terug te doen voor jouw bedrijf, zoals het afnemen van een dienst of product bij jou. Dit heet wederkerigheid en is de psychologie achter “voor wat, hoort wat”.
Verder is het belangrijk om mensen informatie over je bedrijf mee te geven. Bezoekers krijgen heel wat informatie op zich af en hebben maar beperkte tijd op de beurs, dus het is handig als je flyers, catalogi of brochures uitdeelt, zodat men het thuis kan doornemen (als je hen niet van de urgentie kunt overtuigen).

5. Demonstreer een product

Als je een fysiek product verkoopt, laat mensen het dan ervaren. Zo kun je hen wellicht overtuigen dat zij het product nodig hebben.

Er zijn nog veel meer manieren om het beursevenement tot een knallend succes te maken, maar met deze tips ben je al een heel eind onderweg. Succes!