Bedrijfsverkopen vinden regelmatig plaats

Een bedrijf verkopen is niet iets dat je in een korte tijd beslist en wanneer deze beslissing is genomen, gaat het proces eigenlijk pas echt beginnen. Tussen het moment waarop je bedenkt dat je jouw bedrijf wil verkopen tot het moment van de daadwerkelijke overdracht zit vaak een hele hoop tijd en gebeurt er een heleboel.

 

Afhankelijk van de situatie van het bedrijf en de reden van de verkoop kan de duur van dit proces variëren van enkele weken tot zelfs enkele jaren. Ongeacht de situatie is het zeer raadzaam om gebruik te maken van de diensten van een derde partij die helpt bij het doorlopen van het verkoopproces en hierbij ook bemiddelt en juridische ondersteuning biedt.

 

De correcte prijsbepaling is cruciaal voor een geslaagde en snelle verkoop

Een van de meest cruciale punten van het verkopen van het bedrijf, is natuurlijk dat je hiervoor de juiste prijs ontvangt. Er zijn verschillende factoren van invloed op de prijs en er zijn ook diverse manieren om tot een prijsbepaling te komen. In de meeste gevallen wordt er een formule gebruikt op basis van de meest recente bedrijfsresultaten die vermenigvuldigd worden met de zogenaamde multiplier.

 

Deze multiplier wordt vaak bepaald in samenspraak met het adviesbureau dat gespecialiseerd is op dit gebied en een goed beeld heeft van de markt en de sector. Uiteindelijk is een goede waardebepaling cruciaal om de juiste verkoper te vinden, want je kan maar een keer met de juiste prijs de markt betreden. Indien je te hoog hebt ingezet en je begint de prijs te verlagen terwijl je bedrijf al geadverteerd is, dan versterkt dit niet de onderhandelingspositie. Ook het te lang te koop hebben staan helpt niet mee bij het vinden van een geschikte koper.

Tip: OvernameAdvies.nl – Bedrijf verkopen

 

Verschillende redenen kunnen de aanleiding zijn voor een verkoop

Als gezegd zijn er verschillende redenen te bedenken waarom iemand zijn of haar bedrijf zal willen verkopen. In sommige gevallen heeft het beginnen van het bedrijf als einddoel om deze met winst te verkopen en was de verkoop altijd gepland, maar in andere gevallen zijn er minder leuke aanleidingen voor een verkoop.

 

Zo kan het bijvoorbeeld gebeuren dat er binnen een familiebedrijf geen geschikte opvolger is te vinden en de huidige eigenaar met pensioen wil. Daarnaast zijn er ook zaken als plotseling overlijden of een financiële noodzaak redenen voor de gedwongen verkoop van een bedrijf. In deze scenario’s is het des te belangrijker om ervoor te zorgen dat je de juiste juridische hulp en bemiddeling inschakelt om het proces zo goed als mogelijk te laten verlopen.