Een goed werkende webshop: van groot belang

Als je een webshop hebt, dan wil je natuurlijk dat deze een succes wordt. Je wil dat je klanten tevreden zijn en nog een terugkomen, of misschien zelfs aan hun vrienden en familie vertellen over hun positieve ervaringen met jouw shop. De enige manier om daarvoor te zorgen, is een goed werkende shop. Dat zit ‘m deels in jou, hoe goed kom jij je afspraken na en hoe snel hebben je klanten hun bestellingen in huis, maar voor een groot deel ook in de techniek en hosting van de shop. Want een webshop die niet bereikbaar is, of waarin je nauwelijks kan vinden wat je zoekt, die zal niet snel een succes worden.

Bereikbaarheid is essentieel

Als mensen iets in jouw shop kopen, dan doen ze dat op basis van vertrouwen. Vertrouwen dat jij je afspraken nakomt. Dat je hen snel en goed de spullen waarvoor ze betaald hebben toezendt. Vertrouwen dat jouw shop netjes zijn zaken afhandelt, ook als er eens een keertje iets niet helemaal goed gaat.

Dat is nogal wat. In veel gevallen betalen mensen hun bestellingen vooruit, en moeten zij vervolgens maar afwachten of ze van jou krijgen wat je hen hebt beloofd. Om het vertrouwen dat ze in je mogen hebben te verhogen, is het goed om je aan te sluiten bij een keurmerk of organisatie die bijvoorbeeld garandeert dat klanten hun geld terugkrijgen als er iets verkeer gaat. Ook is het goed om te zorgen voor positieve reviews op internet van klanten die tevreden zijn over je shop. Maar bovenal is het belangrijk om je afspraken simpelweg na te komen en goed bereikbaar te zijn.

Die bereikbaarheid kun je op verschillende manieren zien. Ten eerste dien je bereikbaar te zijn om vragen en klachten af te kunnen handelen. Alleen een e-mailadres wordt door veel klanten niet als voldoende gezien, zij vinden het prettig als ze ook met je kunnen chatten of bellen. Zorg je ervoor dat dit goed in orde is, en je ook echt snel op vragen antwoord geeft, verhoogt dit je betrouwbaarheid.

De andere bereikbaarheid zit ‘m in de bereikbaarheid van je shop zelf. Mensen rekenen erop dat ze hier 24 uur per dag terechtkunnen. Een onbereikbare site kun je vergelijken met een dichte deur bij een fysieke winkel: een slecht visitekaartje.

Zoek de juiste host

Je webshop ‘in de lucht’ brengen en houden dat doe je niet zelf, dat doet een hostingbedrijf voor je. Zoek er eentje uit die gespecialiseerd is in webshop hosting, dat geeft de minste kans op problemen. Controleer ook of zij ervaring hebben met de software die jij voor jouw shop gebruikt. Gebruik je Magento, ga dan op zoek naar goede Magento hosting. Zo is de kans het grootst dat eventuele storingen snel kunnen worden verholpen, mochten zij toch ontstaan.