Het meten van bedrijfsprestaties

Het bedrijfsleven ontwikkeld zich continu. Tegenwoordig is social media een krachtig middel. Het wordt voor klantenservice gebruikt maar ook om de verkoop en branding te stimuleren. Door social media op de juiste manier in te zetten kan telefonische communicatie gereduceerd worden. Daarnaast is het gemakkelijker om iets later te reageren op een bericht dan op een telefoontje. Hierdoor heeft u als organisatie iets meer reactietijd en kan er gemakkelijker overlegd worden bij lastige problemen. Ook wordt er simpelweg steeds mee gecommuniceerd via social media. Wanneer men hier op de juiste manier op inspeelt kan het voor sterke klantbinding zorgen. Daarentegen kan het ook gevolgen hebben wanneer er te veel klachten en/of reviews binnen komen, dit kan toekomstige klanten afschrikken. Dat wil zeggen dat zaken goed geregeld moeten zijn binnen de organisatie om dit soort problemen te voorkomen. Maar hoe kun je nu precies bijhouden wat social media kan betekenen voor je bedrijf?

Meten is weten

Het presteren van social media kan over het algemeen gemeten worden door te kijken naar het aantal nieuwe volgers of likes op bepaalde posts. Maar om het echt inzichtelijk te maken is meer nodig. Een like of share hoeft namelijk niet perse te zeggen dat er ook iets gekocht wordt. om daadwerkelijk conversies bij te houden kan er gebruik gemaakt worden van een online dashboard. Online dashboards maken het mogelijk om bepaalde gegevens in te laden en te vergelijken met voorgaande periodes. Stel u verkoopt producten via een webshop maar ook via Facebook. U wilt weten of de investeringen qua tijd en geld in Facebook ook zijn vruchten afwerpen. In de totale sales ziet u een stijging, maar of deze vanuit de webshop of Facebook komt is niet duidelijk in te zien. Een online dashboard maakt deze scheiding mogelijk. Per platform kunnen gegevens in worden geladen en gemeten worden aan de hand van vooraf opgestelde meetstaven. Daarnaast kunnen deze gemonitord worden door targets vast te stellen. Wanneer men een daling ziet of simpelweg kan aantonen dat de targets niet gehaald worden zal er onderzoek gedaan moeten worden. Waarom gaan de sales achteruit? Voldoet ons productaanbod nog aan de wens van de klant? Is onze prijs niet te hoog? Zijn er beter alternatieven? Dit soort vragen zullen beantwoord moeten worden om de oorzaak van de achteruitgang vast te stellen. Wanneer de oorzaak bekend is kan hier op geanticipeerd worden om de targets alsnog te behalen. Zonder dit inzicht blijven problemen een probleem en zal de verwachte stijging hoogstwaarschijnlijk niet gerealiseerd kunnen worden.

Cyffer online dashboard

De bovengenoemde methodiek kan door het bedrijf Cyffer voor u gerealiseerd worden. Een van de grootste voordelen van dit dashboard is dat het zich al bewezen heeft bij andere organisaties. Het wordt eenmalig ingesteld door Cyffer waarna alle belangrijke online resultaten gemeten kunnen worden. Er zal tijd bespaard worden omdat rapporten niet meer gemaakt hoeven te worden, dit kan nu gerealiseerd worden met een druk op de knop. Naast social media kunnen resultaten uit de website, AdWords maar ook online verkoopkanalen worden gebruikt. Op deze manier kan alles gemakkelijk in één overzicht bekeken worden. Wat het betreft het in stellen van het dashboard hoeft u zich geen zorgen te maken. Cyffer zorgt er voor dat het dashboard binnen één week operationeel is. Meer informatie kunt u vinden op cyffer.nl.

Geïnteresseerd geraakt maar wil je wat meer weten over de mogelijkheden van bijvoorbeeld Youtube? Lees dan ook eens dit artikel: “Youtube gebruiken voor meer succes.

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *