Het oprichten van mijn bedrijf

Na jaren in loondienst te hebben gewerkt besloot ik om een eigen bedrijf te beginnen. Het leek mij erg leuk om binnen het bedrijf van mijn vader een eigen BV op te bouwen. Het gaf mij de ruimte om echt iets voor mijzelf op te bouwen zonder dat ik compleet afhankelijk was van een werkgever. Ik ben op onderzoek gegaan wat ik nou precies allemaal moest weten. Tijdens deze zoektocht kwamen er toch de nodige zaken naar voren waar ik mij wat verder in ben gaan verdiepen.

Ik ging op zoek naar een bedrijfspand. Hierbij moest ik natuurlijk al letten op het bestemmingsplan en kon ik niet simpelweg alles kopen. De financiering rondkrijgen ging eigenlijk vrijwel zonder problemen en ik had binnen een paar maand als het perfecte pand gevonden. Omdat het om een BV ging was  het daarna nog noodzakelijk alles vastleggen bij de Notaris en dan kon ik eindelijk van start. Maar andere zaken moesten nog wel geregeld worden. Dus ik ging verder in het verdiepen van het opbouwen van een eigen bedrijf. Zo kwam ik bij het opbouwen van mijn eigen klantenbestand, het inrichten van je bedrijf en het vinden van personeel.

Het in dienst nemen van personeel leek toch iets complexer dan ik dacht. Het lijkt erg makkelijk maar wat als een medewerker ziek wordt, zijn afspraken niet nakomt en er problemen ontstaan. Welke rechten heb ik als werkgever en welke rechten heeft mijn werknemer dan? Aangezien alles natuurlijk staat en valt met arbeidscontracten en een CAO zijn er nog wel wat punten om je goed in te verdiepen voor je hier keuzes in maakt. Ik vond in SPRAAQ Advocaten een goede bedrijfsadvocaat die mij kon adviseren en helpen bij het controleren van de contracten. Maar ook voor situaties in de toekomst kan ik daar terecht mochten er problemen voordoen met mijn werknemers.

Nu een paar maand verder heb ik een bedrijf wat goed begint te draaien en ben ik blij dat ik uiteindelijk de stap heb genomen om over te gaan naar het runnen van een BV.