Stappenplan voor horeca boekhouding

Boekhouden is een onderdeel van ondernemen. Voor veel horecaondernemers een vervelend onderdeel. Er zijn twee opties: boekhouding zelf doen of boekhouding uitbesteden. Maar welke optie past nu het best bij u? Die vraag zult u voor uzelf moeten beantwoorden.

Online boekhouden

Boekhouden is nooit makkelijk geweest. Daarbij kost het ook nog eens veel tijd en dat hebben veel ondernemers niet. Maar is boekhouden nu nog lastig? Boekhouden zal altijd veel en moeilijk werk blijven. Alleen in deze tijd zijn er boekhoudprogramma’s die je daarbij kunnen helpen. Zulke programma’s helpen je bij de berekeningen en nemen zo een heleboel stress weg.

Stap 1: facturen maken en verwerken

Er zijn twee basisfacturen: verkoopfactuur en inkoopfactuur

In dit artikel gaan we het alleen hebben over het verkoopfactuur. Het verkoopfactuur is een A4 papier met daarop:

  • Het logo
  • Adresgegevens verkopende partij
  • Bedrijfsnaam
  • KvK nummer
  • Btw-nummer
  • Bankgegevens

 

De onderstaande gegevens staan ook op de factuur, alleen zijn deze variabel:

  • Datum
  • Hoeveelheid producten/diensten
  • Klantnaam
  • Bedrag
  • Datum van betalingstermijn

Stap 2: Online betalingen

Het beste betaalmiddel volgens klanten is IDEAL. Kies hier dus voor. Voeg een IDEAL-link toe op de factuur en u zult zien dat veel organisaties de factuur meteen betalen. Zeker voor zzp’ers en mkb’ers is dit de beste betaalmethode.

Geldt dit ook voor grote organisaties?

Grote organisaties betalen in de meeste gevallen de factuur binnen 30 tot 45 dagen en dat zal ook niet veranderen. Dit is vervelend. Zeker voor kleine bedrijven, maar zo werken grote bedrijven nu eenmaal.

Stap 3: boekhouden

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat 80% van de boekhouding als gedaan is wanneer u betaalt of betaald wordt. Veel ondernemers denken aan die grote hoeveelheid facturen. Maar wanneer u de bankbetaling als centraal zet, gaat alles een stuk sneller. Nu gaat het tegenwoordig nog sneller door alles door te sturen naar de boekhoudsoftware of naar boekhoudingskantoren. Voor uitbesteden ga naar: boekhouding voor in de horeca – Doomen & Quist.

Stap 4: btw-aangifte

Voor je de eerdere stappen goed uit da is de btw-aangifte geen probleem meer. Dan is ook de btw-aangifte binnen enkele minuten gedaan. Dat is fijn toch?

Stap 5: winst & verliesrekening opstellen

Om het juiste overzicht van alle financiën te creëren zult u toch een balans van een winst & verliesrekening moeten opstellen. Met een balans weet je als ondernemer precies waar je staat, waarop er bezuinigd kan worden. Ook zie geeft een winst & verliesrekening meteen het overzicht of er groei mogelijk is. Voor ondernemer is dit van groot belang.

Stap 6: Aangifte inkomstenbelasting

De jaarlijkse inkomsten- en/of vennootschapsbelasting kunt u uitbesteden. Maar ook de aangifte-software maakt het een stuk gemakkelijker dan toen wanneer dat nog niet bestond.  Wel is het belangrijk dat dit zorgvuldig gebeurt, want anders kan het in het ergste geval leiden tot een fraudezaak.