Tips voor een gebruiksvriendelijke website

Het is super belangrijk dat jouw website gebruiksvriendelijk voor de bezoekers. Dan zullen ze geheid sneller klikken op verschillende pagina’s. Om dit te doen moet je geheid een webdesign bureau inschakelen. Zij weten alles over het gebruiksvriendelijk maken van je website. Maar een beetje hulp van buitenaf kan natuurlijk nooit kwaad. Hier zijn tips die ervoor zullen zorgen dat jouw webdesign gebruiksvriendelijk zal worden.

1. Leidt tot actie

Het is belangrijk om tijdens het grafisch ontwerp rekening te houden met dat de klant moet worden geleid tot actie. Zorg er dus voor dat er genoeg plekken zijn op de website waar de klant in contact kan komen met de organisatie. Plaats daarom buttons zoals ‘ “Neem contact op” of “Vraag offerte aan” op de website.

2. Kopteksten

Het is heel erg belangrijk dat er structuur in jouw website zit. Maak daarom gebruik van kopteksten. Deze dienen als een soort titel. Als de bezoekers dan op een tekst komen weten ze welke titel belangrijker is dan de andere. H1 is bijvoorbeeld groter dan H2 omdat de titel is. Dit creëert herkenning voor de bezoeker en dat is overzichtelijker. De bezoeker zou dan geheid minder snel afhaken.

3. Gebruik foto’s

Veel mensen zijn visueel ingesteld en kijken daarom eerst of er ook afbeeldingen toegevoegd zijn bij een website. Vooral bij producten vinden mensen dit heel erg belangrijk. Plaats daarom altijd ondersteunende afbeeldingen op de website.  Gebruik bijvoorbeeld gratis stockfoto’s van Unsplash.com.

4. Zorg voor een ‘Logische’ websitestructuur

Zorg ervoor dat de bezoeker van jouw website weten wat ze kunnen verwachten als ze op een button klikken. Daarom moet je alle buttons goed benoemen en in een logische volgorde plaatsen. Eerst volgt bijvoorbeeld de ‘homepage’ en als laatste de ‘contact’ page.

5. Verschillende bezoekers

Houdt er rekening mee dat er twee verschillende soorten bezoekers zijn. Ten eerste heb je de horizontale, die scannen de gehele website even kort en zullen niet snel iets lezen. Dan heb je nog de verticale bezoekers, die juist op zoek zijn naar details. Zorg ervoor dat jouw webdesign voor beide bezoekers iets biedt.