Waarom het belangrijk is om de interne bedrijfscommunicatie te verbeteren

Interne communicatie binnen een bedrijf is heel belangrijk. Het zorgt er namelijk voor dat verschillende mensen (medewerkers, werkgevers en andere betrokkenen) met elkaar kunnen praten en zich betrokken kunnen voelen bij de organisatie. Het biedt tevens duidelijkheid over de bedrijfsstrategieën), missie, doelen en waarden van de organisatie. Daarnaast zorgt het voor een betere samenwerking tussen mensen onderling. En zoals we weten is dat heel belangrijk en daarom zeer wenselijk. Door goede interne bedrijfscommunicatie verlopen processen namelijk sneller, effectiever en efficiënter. En daardoor worden niet alleen de betrokken mensen, maar ook het bedrijf als geheel een stuk productiever.

Hoe kun je de interne communicatie dan verbeteren?

Er zijn verschillende manieren om de interne bedrijfscommunicatie te verbeteren. Het is daarbij belangrijk om de afdeling interne communicatie er op tijd bij te betrekken. Dit gebeurt namelijk vaak te laat. Door de afdeling op tijd in te schakelen, kun je veel ‘schade’ voorkomen. Ook is er in veel gevallen niet voldoende budget voor interne communicatie, omdat het belang ervan niet erkend wordt. Daarnaast is het belangrijk dat het topmanagement het goede voorbeeld geeft op het gebied van interne communicatie, zodat de andere afdelingen dit zien en kunnen opvolgen. Zo stroomt dit door in de gehele organisatie. Dat heeft effect!

Tips voor het verbeteren van de interne bedrijfscommunicatie

Hoe kun je het beste aan de slag gaan met het verbeteren van de communicatie binnen het bedrijf?

  • Stel een intern communicatieplan op;
  • Breng verschillende afdelingen met elkaar in contact;
  • Maak duidelijk wie waar verantwoordelijk voor is;
  • Gebruik alle hulpmiddelen die beschikbaar zijn;
  • Maak ruimte voor feedback in alle richtingen;
  • Voorkom een overvloed aan communicatie;
  • Gebruik een social intranet voor jouw bedrijf;
  • Blijf te allen tijde met elkaar communiceren, ook over de voortgang van het plan.

Maar het begint allemaal met verantwoordelijkheid nemen

Wanneer je een bepaald proces binnen een organisatie onder de loep neemt met het plan het te gaan verbeteren, weet dan dat je allereerst verantwoordelijkheid moet nemen. Verantwoordelijkheid als leidinggevende voor alle processen binnen het bedrijf, maar ook verantwoordelijkheid als werknemer zijnde. Iedereen is onderdeel van de interne bedrijfscommunicatie, dus iedereen is er verantwoordelijk voor. Er is misschien wel een afdeling voor aangesteld, maar het uitvoeren van de interne communicatie gebeurt door iedereen. Vermijd dus uitspraken in de derde persoon, die erop wijzen dat de interne communicatie buiten bereik ligt of ergens anders plaatsvindt. Alleen dan kun je echt verbetering aanbrengen.