We Talk SEO

HTTPS Encryptie



Google hecht steeds meer waarde aan betrouwbaarheid en veiligheid. Dit is dan ook de reden dat Google de HTTPS encryptie eind 2014 een ranking signal heeft gegeven. Tot op heden zal het gebruik van HTTPS geen verschil maken in de vindbaarheid, maar op langer termijn zal het binnen Google gegarandeerd een zwaardere weging krijgen. Waarom geeft Google het niet gelijk een zware weging? Google wil bedrijven de tijd geven om de overstap naar HTTPS mogelijk te maken.

Wat is HTTPS

Voor dat je onbesuisd over gaat stappen naar HTTPS is het handig te weten wat het voor je gaat betekenen. HTTPS staat voor Hypertekst Transfer Protocol Secure. Het zorgt er voor dat gegevens van gebruikers beschermd worden en dat de gebruiker met de erkende eigenaar communiceert.
Gebruikers verwachten dat er solide wordt omgegaan met de gebruikersgegevens. HTTPS zorgt er dus voor dat je website beschermd wordt tegen partijen vertrouwelijke informatie willen bemachtigen.


Voorbeeld: Steeds meer mensen openen hun mail of bankgegevens tegenwoordig op hun mobiel. Wanneer zij op dat moment gebruik maken van Wifi, kan er door bewuste partijen worden meegekeken. Hierdoor is het mogelijk dat er betrouwbare informatie in verkeerde handen komt. Wanneer u websites gebruik maken van HTTPS, is dit niet meer mogelijk.

Meegroeien of achterblijven

In de loop van 2015 zal de HTTPS encryptie een steeds zwaardere weging krijgen binnen Google. Wat betekent dit voor uw organisatie? Bent u als organisatie bezig met het optimaliseren van uw vindbaarheid binnen Google of zijn je online marketing activiteiten uitbesteed aan een online marketing bureau, dan kan je zeker niet achterblijven op het gebruik van HTTPS. Ondanks dat Google er momenteel nog geen zware weging aan hangt, gaat dit zeker toenemen. Het zou zo maar kunnen dat Google de zoekopdrachten in de toekomst alleen via HTTPS laat lopen. Ook zullen je klanten je vroeg of laat gaan afrekenen, want iedereen staat toch voor veiligheid en zekerheid?

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.