Wat zijn de voordelen van Direct Mail Marketing?

Ben je van plan om te starten met een direct mail campagne, maar weet je nog niet helemaal zeker  of het de investering waard is? Geen zorgen, want zelfs met het brede aanbod van digitale marketinginspanningen weet direct mail marketing aanzienlijke voordelen te bieden die niet te evenaren zijn! In dit artikel hebben we de belangrijkste voor je op een rijtje gezet. 

Direct mail wordt vrijwel altijd geopend en gelezen 

Direct mail is persoonlijk en fysiek, wat het extra aantrekkelijk maakt om geopend te worden. Als jij een stapel post naar binnen brengt, wil je immers weten wat er allemaal tussenzit! Uit diverse onderzoeken is gebleken dat het merendeel elk poststuk leest of in ieder geval scant. Dit betekent dat een meerderheid van de ontvangers jouw direct mail boodschap onder ogen zullen nemen, zelfs meer dan bij andere soorten media. 

De aantrekkingskracht van personalisering en tastbaarheid 

De unieke combinatie van personalisatie en tastbaarheid is het geheim van direct mail

marketing! Fysieke post krijgt in veel gevallen de voorkeur van consumenten en echte voorwerpen worden door de meeste mensen gezien als waardevoller dan digitale vertalingen. Een fysieke vorm wordt beter onthouden, waardoor de merkherinnering hoger is bij direct mail. 

Direct mail is doelgericht

Met direct mail ben je in staat om te profiteren van consumenteninformatie waarover je klantendatabase beschikt. Hierdoor kan je heel gericht klantsegmenten aanspreken en doelgerichte boodschappen achterlaten die gepersonaliseerd zijn op basis van gegevens zoals beroepen, aankoopvoorkeuren, leeftijden en nog veel meer. Met de moderne drukapparatuur is het daarnaast mogelijk om iedereen een uniek poststuk te verzenden. En de mogelijkheden zijn hiervoor eindeloos! 

Direct mail is goed bij te houden 

Je zou het wellicht niet denken, maar direct mail is zeer gemakkelijk te monitoren. Monitoring van jouw campagnes is van vitaal belang om te bepalen op welke marketingstrategie moet worden voortgebouwd. Bij direct mail kun je gebruik maken van verschillende technieken die bijdragen aan het monitoren van de prestaties van elke campagne. Denk bijvoorbeeld aan een aangepaste webpagina of een gepersonaliseerde URL die doorverwijst naar een bestaande pagina die van tevoren is ingevuld met de gegevens van de ontvanger. Daarnaast kan je direct mail voorzien van aangepaste telefoonnummers, om gesprekken door te sturen en te documenteren, zodat je direct kunt zien welke marketingmethoden het meeste resultaat opleveren. Tenslotte kun je exclusieve aanbiedingen inzetten die alleen via direct mail worden verstuurd. Op deze manier kun je eenvoudig bijhouden wat de responspercentage is van een specifieke campagne.